Je ademhaling verandert tijdens de zwangerschap
15 maart 2022 
4 min. leestijd

Je ademhaling verandert tijdens de zwangerschap


Je ademhaling gaat de hele dag gelukkig automatisch. Hierdoor krijg je zuurstof in je longen, en via bloedtransport door de longaderen komt het zuurstof in je organen en spieren terecht. En voor een optimaal herstel na je bevalling, heb je een optimale zuurstofvoorziening nodig! Logisch ;-)

Je longen knijpen niet zélf actief samen tijdens de ademhaling. Dit gebeurt passief, doordat je ademhalingsspieren rondom je longen aan- en ontspannen. Je middenrif is de belangrijkste ademhalingsspier. Het middenrif is een dun, koepelvormig laagje spier die langs de onderste ribben, het borstbeen en de wervelkolom loopt. Het is het tussenschot tussen de borstholte en de buikholte.

MiddenrifHet middenrif


Als je ontspannen ademt, vlakt je middenrif af naar beneden (richting je buikholte) wanneer je inademt, en deze veert als het ware passief omhoog wanneer je uitademt.
Dat zie je in dit filmpje mooi.


Wist je dat zowel je middenrif, bekkenbodem, je dwarse buikspieren én je diepe rugspiertjes onderdeel van je core zijn?

alle-spieren-van-e-core-middenrif-bekkenbodem-dwarse-buikspieren-diepe-rugspiertjes


Maaaaar aan het einde van je zwangerschap, is er echt wat minder ruimte voor het middenrif om lekker te dalen tijdens het inademen! Dat heb je vast gemerkt! ;-)


In de zwangerschap...

  • kun je door de groei van je buik je middenrif minder goed inzetten tijdens het ademhalen.
  • kun je jezelf aangeleerd hebben om spieren in te zetten voor je ademhaling die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn.
  • is je buikdruk is toegenomen.
  • heb je je diepe dwarse buikspieren niet meer goed aan kunnen spannen door het groeien van je buik. Weet je nog dat deze spieren onderdeel van je core zijn? Zij zijn direct gekoppeld aan de functie van je bekkenbodem én aan je ademhaling.
  • ben je een beetje breder geworden :-)



Ademhaling tijdens de zwangerschap


Wist je dat...

  • je ademhaling is het enige autonome proces (= het onbewuste proces zoals je hartslag en je spijsvertering) waar we bewust invloed op kunnen uitoefenen? Oftewel: ademen gaat vanzelf, maar je kunt het ook zelf beïnvloeden. Dus door ontspannen ademhalingsoefeningen kun je dus bijvoorbeeld meer ontspanning creëren!


Genoeg redenen om die ademhaling serieus te nemen na je bevalling! In het herstelprogramma van Bevallen&Door neem je bewust je ademhalingspatroon onder de loep. Je leert precies hoe je deze middenrifademhaling uitbreidt naar een complete middenrifademhaling die je hele core activeert. Deze manier van ademhaling is niet weg te denken in de training! 💪🏻


In een volgend blog lees je meer over (het herstellen van) je ademhaling ná de bevalling!


Hier vind je alle bronnen die gebruikt zijn.

Reactie plaatsen